Σεμινάρια

2002 - 2013_ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

«μικρό και short»

Εργαστήριο Σύνταξης Σεναρίου Ταινίας Πολύ Μικρού Μήκους
Προσεγγίζοντας το… μικρότερο μικρό !!!

Συντονιστής:

Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, σκηνοθέτης, παραγωγός. Ιδρυτής t-shOrt

Σεμινάριο συγγραφής σεναρίου 12 συναντήσεων για την δημιουργία πολύ μικρών σεναρίων (μέχρι 7 λεπτά – μέχρι 7 σελίδες), από την ιδέα μέχρι την τελική γραφή τους, μέσα από την γραμματική της φιλμικής γλώσσας και με στόχο:

Διάρκεια:

10 τρίωρες συναντήσεις

Στόχος:

η σύνταξη των μικρότερων δυνατόν σε διάρκεια, σεναρίων και η υποψηφιότητα ένταξής τους στον 3ο Τόμο της σειράς «12 ΜΙΚΡΑ ΣΕΝΑΡΙΑ» που θα εκδώσει το 2007 η Εταιρία Παραγωγής Ταινιών t-short με περιεχόμενο ανέκδοτα σενάρια μικρού μήκους που θα αναζητούν τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό τους, σχηματίζοντας ουσιαστικά, την πρώτη τράπεζα σεναρίων μικρού μήκους (για πρώτη φορά στην Ελλάδα).

Διευκρινήσεις:

Η καλύτερη μικρού μήκους ταινία είναι η… μικρότερη.
Αν στην ίδια την ιδέα της μικρού μήκους ταινίας περιέχεται το σπέρμα της μικρής διάρκειας, τότε η δυσκολία που προκύπτει για το μικρότερο δυνατόν σενάριο είναι ταυτόχρονα… πρόκληση! Η συμπύκνωση της ιδέας, η οικονομία στον χώρο και τις καταστάσεις, ο μικρός λιτός και περιεκτικός διάλογος και όλα τα στοιχεία που σε μικρό χρόνο θα δώσουν το μέγιστο του νοήματος και του συναισθήματος, είναι δεδομένα που χαρακτηρίζουν την μικρού μήκους ταινία. Όσο αυτά τα χαρακτηριστικά κατακτώνται τόσο ποιο εύκολα σχηματίζουν το ζητούμενο… “μικρότερο” σενάριο.

Αγορά και τράπεζα σεναρίων.

Η πρόκληση για την δύσκολη υπόθεση της δημιουργίας πολύ μικρών σεναρίων σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα της αγοράς (παραγωγή, διανομή, κ.λπ) αλλά και την έκδοση του 3ου τόμου της t-short με 12 ανέκδοτα σενάρια, οδήγησε στην συγκρότηση της ιδέας των σεμιναρίων αυτών.

Η παραγωγή των ταινιών έχει ήδη γίνει μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Οι χρηματοδοτήσεις αλλά και το ύψος των τιμών της αγοράς καθιστούν αν όχι ακατόρθωτη, σίγουρα πάρα πολύ δύσκολη την κατασκευή μιας ταινίας.

Αυτή η δυσκολία σε συνδυασμό με την έλλειψη μικρών και ευέλικτων σεναρίων, δυνατών σε ιδέα και γραφή, καθιστούν ιδιαίτερα χρήσιμα τα σεμινάρια αυτά. Και ενώ είναι εμφανής η ανάγκη για την ύπαρξη τέτοιων σεναρίων όλα στον κινηματογραφικό χώρο προσανατολίζονται στην ενίσχυση μεγάλων και δύσκολων παραγωγικά σεναρίων. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι μια ταινία στηρίζεται, πρωταρχικά στο δυνατό της σενάριο και (άν όχι παράλληλα) αμέσως μετά, στην σκηνοθετική της προσέγγιση. Η παραγωγική όμως άνεση είναι αυτή που θα δώσει το «διαβατήριο» για μια καλή ταινία.

Έτσι το σεμινάριο εστιάζει σε βασικά ζητήματα όπως η δύναμη της σεναριακής ιδέας, η γραμματική του σεναρίου, η παραγωγική διάσταση και ο χρηματοδοτικός φάκελος του.
Ξεκινώντας από την “γνωριμία με την ιδέα” θα σταθεί στην γραμματική της ανάπτυξης του σεναρίου μέσα από την φιλική γλώσσα, οδηγώντας το στην δυναμική που απαιτείται να έχει, την οικονομία που πρέπει να το διακρίνει, την παραγωγική τάξη που πρέπει να περιέχει.

Στόχοι:

Στόχος 1: η δημιουργία πολύ μικρών σεναρίων maximum 7΄ λεπτών.
Στόχος 2: Η δημιουργία φακέλου παραγωγής.
Στόχος 3: Η ένταξη των σεναρίων σε χρηματοδοτικά προγράμματα.
Στόχος 4: Η συμμετοχή στον Γ΄ τόμο «12 ΜΙΚΡΑ ΣΕΝΑΡΙΑ»

Πνεύμα και Δομή σεμιναρίων:

Αιτούμενο: Μονοσέλιδες σεναριακές ιδέες και διάθεση για εργασία και ανατροπές.
Προσέγγιση: Η πρακτική της συγγραφής και η πορεία προς στον στόχο του σεμιναρίου μέσα από την γνώση αλλά και την επίγνωση της πραγματικότητας. Προβολές πολύ μικρών ταινιών, ελληνικών και ξένων σε κάθε μάθημα.

Φράσεις κλειδιά:

«μικραίνω το μικρό σενάριο», «μιλώ το σενάριο», «αφαιρώ όμορφες σκέψεις», «θα γίνει ταινία», «θέλω να διαβαστεί»,

Ερωτήσεις κλειδιά:

Μπορώ? Γίνεται τόσο μικρό? Μα θα αρέσει? Θα τελειώσει τόσο γρήγορα? Θα βγει το νόημα? Θα συγκινηθεί ο κόσμος? Θα αφορά? Θα πετύχει?

Απαντήσεις κλειδιά:

Ναι!

Τακτική:

Αντίστροφη διαδικασία. Από το πλάνο στο ολοκληρωμένο σενάριο και την ιδέα (δεδομένης της ιδέας).

Συνεδρίες:

1η συνεδρία.

Προσέγγιση της σεναριακής γλώσσας με απλά λόγια. Διάβασμα ιδεών. Συζήτηση στις ιδέες. Αποφάσεις για την διατήρησή τους η μη. Εισαγωγή στο πλάνο. Γράψτε.
Γράφω.

2η συνεδρία.

Πλάνο. Γράφοντας και μιλώντας ένα πλάνο. Το πλάνο στην σχέση του με το σενάριο. Σύνθεση ενός πλάνου. Οικονομία στο πλάνο. Μονοπλάνο. Πότε πλατειάζω? Ποτέ δεν γράφουμε το πλάνο στο σενάριο. Πάντα γνωρίζουμε την ύπαρξη του πλάνου στην ταινία. Εισαγωγή στον χαρακτήρα. Γράψτε.
Γράφω.

3η συνεδρία.

Ο χαρακτήρας μέσα στο πλάνο. Η γνωριμία μας μαζί του. Ενδιαφέροντες και αδιάφοροι χαρακτήρες. Διαλογισμός πάνω στην φράση «είναι σα να ξέρω χρόνια». Η σχέση του χαρακτήρα με τα υπόλοιπα στοιχεία του πλάνου. Βάλτε τον χαρακτήρα να κάνει κάτι. Το ντεκουπάζ και η χρήση του από τον σκηνοθέτη. Πως τον βοηθάει το σενάριο? Αναφορά στη οικονομία του μέσου. Εισαγωγή στον διάλογο. Γράψτε.
Γράφω.

4η συνεδρία.

Ο λόγος είναι το πάν μόνο αν είναι ο απαραίτητος. Διαλογικές εξερευνήσεις μέσα από την καθημερινότητα. Τα ανέκδοτα και το μάθημα που μας δίνουν. Μιλάω πολύ σημαίνει δεν έχω τίποτα να πώ. Ο χαρακτήρας, ο λόγος και το πλάνο. Βλέπω τον χαρακτήρα, βλέπω τον ήρωα μου. Εισαγωγή στο παρελθόν του ήρωα. Από την ψυχανάλυση στο βιογραφικό του. Γιατί το κάνει αυτό? Ο μοναχικός ήρωας, ο ήρωας που συναναστρέφεται. Εισαγωγή στην παρέα του ήρωα, δεύτεροι ρόλοι. Γράφω. Γράψτε.
Γράφω.

5η συνεδρία.

Η συνάντηση μέσα στο πλάνο. Οι άλλοι ήρωες. Πότε, πού και πόσοι? Συσχετισμοί με τα υπόλοιπα μέρη του πλάνου. Μήπως ξεχάσατε ότι θέλουμε μικρότερα σενάρια? Απόπειρα συγγραφής μέσα σε μία ώρα του ποιο γρήγορου σενάριου. Διάβασμα. Σχολιασμός. Γράφω. Συνέχεια του Θέματος β΄ ρόλοι. Εισαγωγή στον τόπο του πλάνου. Γράψτε.
Γράφω.

6η συνεδρία.

Ο τόπος του πλάνου. Πώς συμβάλουν οι χώροι στο μικρό σενάριο? Επιλογή των χώρων. Από το σενάριο οδηγείται το reperage. Χώροι και χώροι, διαφορές και ιδιότητες. Συζήτηση όλων των προηγούμενων συνεδριών. Ο χρόνος του πλάνου. Πόσο κρατάει το πλάνο? Γενικότερα ζητήματα για την οικονομία, την περιεκτικότητα και την διάρκεια της μικρού μήκους. Ο τρόπος του πλάνου. Ύφος. Το πλάνο είναι μέρος της σκηνής. Γράψτε.
Γράφω.

7η συνεδρία.

Η σκηνή. Από την λέξη στην φράση. Από την φράση στην πρόταση. Από την πρόταση στην παράγραφο. Η σκηνή σε σχέση με τον χώρο και τον χρόνο. Ανάπτυξη της σκηνής και συσχετισμός της με το υπόλοιπο σενάριο. Δομή της σκηνής. Γιατί γράφω μία σκηνή? Γράψτε.
Γράφω.

8η συνεδρία.

Η secans. Από την παράγραφο στο κεφάλαιο. Ολοκλήρωση του νοήματος. Ένα μικρό σενάριο, μέσα στο μικρό σενάριο. Η απόλαυση της secans. Γιατί να γράψω μία secans. Γράψτε.
Γράφω.

9η συνεδρία.

Η σύνταξη ενός φακέλου παραγωγής. Διάβασμα. Ανακαιφαλαίωση. Διορθώσεις. Γράψιμο.

10η συνεδρία.

Το τελικό σενάριο.

Σχόλια

Για σχετικές πληροφορίες μπορείτε να στείλετε e-mail απο το link επικοινωνία ή απευθείας αποεδώ